Esneklik çalışmaları üzerine sürekli konuşuyor ve yazıyoruz. Okuduğumuz dalında uzman antrenörler bu konudan bahsetmekten geri durmazlar. Fakat son zamanlarda antrenman sonrası streching çalışmaları ile ilgili kafamı kurcalayan bir konu vardı. Bu konuda mantıklı bir açıklamayla içim rahatladı. Sizinle paylaşmak istiyorum.

             Elimden geldiğince yeni yayınlanan kitapları okur, makalelere göz atar ve kaliteli bulduğum eğitimlere katılırım. Tanıyanlar bilirler, fonksiyonel antrenman uygulamalarının hayranıyım ve bu konuda kendimi daha fazla geliştirmek için çaba sarf ediyorum. Bu konuda bir numara olan Michael Boyle’un kitabında bir konu dikkatimi çekti. Esneklik çalışmalarını antrenman sonrasında değil, antrenman öncesinde ve antrenman sırasında yaptırıyor. Neden bu şekilde yaptırdığına dair kitap içerisinde açıklamaları olmasına rağmen, antrenman sonunda streching çalışması yaptırmamasının sebebini açıklamıyor. Gel zaman git zaman kendisinin webinarına katılma fırsatı yakaladım. Can kulağıyla dinledikten sonra aklımda olan soruyu kendisine yönelttim. Fakat eğitim oldukça kalabalık ve her katılımcıdan sadece bir soru alıyorlar. Antrenman sonu esneklik ile ilgili aklımda olan soruyu dikkatlice yazdım ve gönderdim. Tabi ben her insanı kendim gibi düşük çeneli zannettiğimden dolayı uzun uzun yanıt verecek zannediyorum. Tek kelimeyle yanıtladı, “Yapmıyoruz.”. Eee, yapmıyoruz da, neden yapmıyoruz? İkinci soruyu göremediği için derinlemesine bir açıklama yapmadı. Yoksa eminim yapardı. Bende içimde bir dert ile kala kaldım. Başladım bu konuyu tırmalamaya.

            Geçenlerde bir danışanımın fizik tedavisini yapan arkadaşımın yanına uğradım. Fizyoterapist (@fzt.kerem) ve hastayı tanıyınca tedavi sırasında biraz çene çalarız dedim. Konu futbolcuların antrenmanı, kuvvet çalışması diye giderken dönüp dolaşıp yine esnekliğe geldi. Antrenman sonrası streching neden yapılmaz? Biraz üzerine fikir yürüttük ve Kerem en mantıklı açıklamayı yaptı. “Antrenman yoğunluğu, sertliği fazla olduğu zamanlar, profesyonel sporcuların kaslarında veya bağlarında oluşabilecek mikro yırtıkların daha fazla artmaması için yapılmıyor olabilir.” dedi. Bingo!! Bence aşırı mantıklı. Devam edelim.

            Antrenman sonunda uygulanan esneklik çalışması hakkında bugüne kadar bildiklerimizin en başında, streching çalışmasının toparlanmaya sağladığı katkı ve esneklik eksikliğinden kaynaklanan sakatlıkların önüne geçmek için yapılmasıdır. Evet bu konuda haklı olabiliriz ki bu durumu destekleyen bir çok araştırmada olduğundan eminim. Bununla ilgili şöyle bir yazı yazmıştım; Esneklik Çalışmalarının Kuvvet Gelişimine Etkisi. Peki böylesine önemli katkıları varken Mike Usta neden farklı bir yaklaşım uyguluyor olabilir? Tam da burada Kerem’in açıklaması beni yeteri kadar tatmin etti. Antrenman sırasında oluşan mikro yırtıkların (travmaların) daha fazla artmasını engellemek için böyle bir yöntem seçmiş olabilir. Peki antrenman sonrası toparlanmaya katkısı ve esnekliğe katkı? Nasıl olacak? Sabırsız olmayın konuşacağız ama öncesinde neden antrenman öncesinde esneklik çalıştığına bakalım.

            Usta bu konularda bir numaradır. Kendisinin şöyle bir yaklaşımı var. Esneklik çalışmasını vücut soğuk iken yaptığımızda (antrenman öncesi) kalıcı bir eklem hareket aralığı elde edebiliyoruz. Vücut buna uyum sağlıyor ve istediğimiz esneklik verimini alıyoruz. Fakat vücut ısınmış haldeyken yapılan esneklik çalışmalarından yeterli verimi alamıyoruz. Özet olarak anlattığım açıklama da çok mantıklı. Nereden mi biliyorum? Yoga yapan insanlardan. Yoga yapanlar atletik performans çalışması yapanlar gibi uzun bir periyotta ısınmazlar. Efendim bir iki derin nefes sonrasında asanalara girişirler. Bize göre neredeyse buz gibi bir vücutla. Peki esneklikleri artıyor mu? Evet. Lütfen bana onlar sadece esneklik çalışıyor demeyin, konuya tarafsız bakın. Soğuk şekilde esniyorlar ve esneklikleri artıyor. Buna benzer basit bir yaklaşımla Mike Usta esneklik çalışmalarını antrenmanın başına almış.

            Peki gelelim biraz önce konuşacağız dediğimiz konuya. Antrenman sonrası esneklik çalışmasının toparlanmaya katkısına. Efendim bu konuda size çok basit bir yöntem önereceğim. Foam roller – masaj rulosu. Kendiniz kullanmaya başladığınızda antrenman sonrasında toparlanmaya katkısı ve kaslarda (fasya) oluşan gerginliğin ortadan kaldırılması için ne kadar etkili olduğunu fark edeceksiniz.

            Peki sizin antrenman öncesi ve sonrası esneklik çalışmaları ile ilgili düşünceleriniz neler? Aşağıya yazın, okuyalım.

Kategoriler: Antrenman BilgisiSon Yazılar

Umut Varol

Kişilere özel olarak online fitness danışmanlığı vermekteyim. Benden destek almak için online fitness danışmanlığı sayfasını inceleyebilirsiniz.

0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir