Ayakkabı Kullanımı ve Posture Etkisi

Umut Varol tarafından tarihinde yayınlandı

Çok fazla yayın ve araştırma okumaya çalışıyorum, aklımda konu ile ilgili çok bilgi var, fakat bazılarının kaynaklarını gösteremeyeceğim bu yüzden şimdiden affınıza sığınıyorum. Fakat bu bilgiler çok işinize yarayacak.

            Birçoğumuz ev dışında ayakkabı, terlik gibi eşyalar giyerek dış ortamda ayaklarımızı darbelere, hava sıcaklığına veya değişik etkilere (üstüne basılması) karşı korumaya çalışıyoruz. Çağımızda günlük hayatında çıplak ayakla dolaşan varsa lütfen yorum kısmına not bıraksın bende merak ediyorum. Afrika’da hayatı boyunca çıplak ayak ile gezmiş olan yerliler üzerinde yapılan bazı araştırmalarda bu insanların, modern topluma göre ayak sağlıklarının daha iyi oldukları ortaya konulmuştur. Benzer araştırmalar çıplak ayak ile hareket etmenin bel sağlığına da iyi geldiği ortaya konmuştur. (Bu bilgiye nerde okudum bulamadım ama bulunca ekleyeceğim) Peki neden çıplak ayak daha sağlıklı olsun?

            Hareket halindeyken veya ayakta dururken, ayaklarımız vücudumuzun yere temas eden tek noktalarıdır. Ayaklarımızda bulunan kaslar ve kemikler sayesinde ayrıca sürtünme kuvveti etkisi ile ayakta durabiliriz.

Ayak Pozisyonu ve Posturel Bozukluklar

            Vücudumuza aşağıdan yukarıya doğru baktığımızda üst üste konulmuş dengede duran halkalar gibidir. En altta bulunan küçük halkalarda oluşacak dengesizlikler yukarıya doğru etki edecek, hatta etkisi büyüyerek devam edecektir. Bu sebepten dolayı, ayaklarımızın yere optimal şekilde basması, genel anlamda vücudumuzun geri kalanında oluşabilecek bir takım rahatsızlıkları önlemektedir.

            Bu konuyu biraz açalım. İçe veya dışa doğru basan kişileri mutlaka görmüşsünüz. Bunun yansımaları neticesince, sol ve sağ dizler birbirlerine yaklaşır veya uzaklaşırlar. X bacak veya parantez bacak gibi görünümler ortaya çıkabilir. Kalça ve vücudun üst kısmında da etkiler gözlemlenebilir. Bunun giderilmesi için, kişiye özel ayakkabı ve taban tasarımları kullanılabilir ve zamanla iyiye doğru düzelme sağlanabilir. Doğru şekilde yere basılır ve yük dağılımı sağlanırsa, vücutta oluşabilecek bel sırt ve boyun ağrısı gibi durumlar önlenebilir.

            Anatomimiz gereği, ayaklarımızın yapısı, vücudumuz için en iyi şekilde oluşmuştur. Özel şekilde bir takviye veya topuğa ihtiyaç duymamaktayız. Eğer buna ihtiyacımız olsaydı zaman içerisinde ayaklarımız o şekilde evirilebilirdi. Buradan çıkaracağımız en basit sonuç, çıplak ayak ile, vücudumuzun ihtiyacı olan en konforlu ve fonksiyonel şekilde hareket edebiliyor olmamızdır.

Peki Ne Yapacağız?

            Bizim günlük hayatta karşılaştığımız en büyük problem ayaklarımızın doğal haline ters şekilde çok uzun süre hareket ediyor olmamızdır. Sürekli şekilde hareketsiz bir yaşam sürmemizin yanında, ev dışında ayakkabılar ve ev ortamında sürekli şekilde tabanı sert terlikler giymemiz, ayrıca bu eşyalarda bir miktar topuk bulunması ayaklarımızın doğal fonksiyonlarının kısıtlanmasına sebep olmaktadır.

            Ev dışında çıplak ayakla gezebileceğimiz ortamların çok az olmasından dolayı, evde olduğumuz süre içerisinde ayaklarımıza terlik vs giymek yerine çıplak ayakla hareket ederek ayaklarımızın rahatlamasını sağlayabiliriz. Böylece az da olsa fazladan gerilme yaşayan bacak kaslarımızı rahatlatabiliriz.1 Ayak parmaklarımızın yürüme sırasında daha fazla esnemesini ve ayaklarımızda bulunan kasların daha aktif olmasını sağlayabiliriz.

Bebek ve Çocuklarda Ayakkabı Kullanımı

            Çocukların ayakları, olabilecek en erken dönemde ayakkabı içine sokulmaya çalışılmamalı, mümkün olduğunda çocuklar ev kreş gibi ortamlarda ayakkabısız yürümeye teşvik edilmelidir. Çalışmalar erken ayakkabı alışkanlıklarının ayak deformitesini hızlandırdığını göstermektedir.2

                Bebek ve çocuklarda erken zamanda ayakkabı kullanımı, bebeklerin ve çocukların doğal şekilde ayaklarını kullanmalarını kısıtlamaktadır.

1) https://www.medikalakademi.com.tr/saglikli-ayaklar-icin-bu-onerilere-kulak-verin/

2) BEK, N . “ÇOCUKLUKLARDA AYAK GELİŞİMİNİ VE DEFORMİTE OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 9 (2010): 25-30


Umut Varol

Selamlar, Umut Ben, spora olan tutkum nedeniyle, TVGFBF (Türkiye Fitness Federasyonu) da değişik zamanlarda 1. ve 2. Kademe Fitness Antrenörü eğitimlerimi tamamladım. Değişik kuruluşlardan personal training hakkında eğitimler almaya devam ettim. Amerika'da bulunan EXOS’dan Tactical Training System (Operasyonel kişilerin spor faliyetleri hakkında) eğitimi aldım. 2012 yılında uvfitness.net sitesini kurdum. Fitness ile ilgili yüzlerce yazı yazdım ve onlarca farklı program tasarladım. Kuleli Askeri Lisesi ve Kara Harp Okulu’ndan mezun oldum. 3 ay süren komando temel eğitimini başarıyla bitirdim. Sonrasında 7 ay süren komanda ihtisas eğitimini başarıyla bitirdim. Bu eğitimlerim sırasında, su altı ve su üstü eğitimleri, paraşütle atlama eğitimleri, ileri seviyede dağcılık ve kayak eğitimi ayrıca ileri seviyede özel birlik harekatına yönelik eğitimlerimi tamamladım. Üst sınıf operasyonel birlikler için spor faaliyetleri konusunda kurs süresi boyunca eğitim aldım. Uzun yıllar komando birliklerinin ve özel birliklerin eğitilmesi görevlerinde bulundum. / / / Şuan da isteyen kişilere hedeflerine ulaşmaları için online destek sağlıyor, yazı çalışmalarıma devam ediyor ve udemy üzerinden eğitimler veriyorum.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir