Efendim bir danışanıma egzersiz videosu göndermek için youtube üzerinden araştırma yapıyordum. Tabi karşıma çıkan reklamlar vs. derken boğuşmaktan yorulmaya başlamıştım ki önerilen videolardan bir tanesi dikkatimi çekti ve hızlıca izledim. İri yarı bir abimiz “Bak ben bu kadar kaldırıyorum challenge var mısın?” diye ortaya bir laf atmış. İzledim, abimiz baya iyi kaldırıyor fakat gözden kaçırılan bir konu var, onu hemen anlatayım istedim size. Hazır pc başındasın Umut yaz bakalım.

            Önce sosyal medyada paylaşayım istedim, sonrasında o mecrada içeriklerin ne kadar hızlı tüketildiği ve değersizleştiği aklıma geldi. Yazıya dökmek daha akıllıca sanırım, uzun yıllar insanlar okuyabiliyor. Hem okuyan insandan zarar gelmez. Okumak fikri geliştirir, kullanılabilir bilgiye sahip oluruz, konu üzerinde düşünmeye fırsatımız olur. Ne o öyle, bak geç, bak geç. Yüz binlerce fitness videosu var sosyal medyada ama hala elimizde yeterli bilgi yok değil mi? Neyse konuyu dağıtmayalım, bu başka bir yazının konusu olsun.

            Her hangi bir egzersizde kaldırdığımız kilolar elimizde metrik değerler olmasını sağlar. Bu değerler ile birçok hesaplama yapılarak antrenman planlaması oluşturulabilir. Bu yüzden sporcular genellikle uygulayacakları egzersizlerde 1Tm (1 tekrar maksimum) değerini bilmek isterler. Sonrasında kendi antrenman planları neyi gerektiriyorsa (Maks.K, Hip. ) ona göre kaldıracakları ağırlıkları hesaplar ve antrenmanlarını bu hesaba göre yaparlar. “Neden insanlar deli gibi abanıyorlar abiii?” sorusunun yanıtını verdim sanırım.

            Fakat burada başka bir konuyu konuşacağız birazda ondan bahsedelim. İki sporcu düşünelim. Biri yukarıda bahsettiğim videoda olan ağabey gibi 110kg civarı olsun. Diğeri ise 80 kg olsun. Yaşları boyları ve antrenman yaşları yaklaşık aynı olsun. Değişkenleri ortadan kaldırmak için bu şekilde bir yaklaşım iyi olacaktır. Efendim bench press için konuşursak bizim iri kıyım ağabey 100kg’yi bir seferde karlıyor olsun. Diğer ince arkadaş ise, 90kg kaldırmış olsun. Düz bir değerlendirme ile 100kg kaldıran iri kıyım ağabey daha fazla kaldırmış oluyor. Daha büyük bir yükü bir seferde kaldırdı. İnce olan arkadaş 100kg’yi kaldıramadı. Böylesine eşitsiz bir challenge yaşandığında bence sporcuların kilolarına oranla kaldırdıkları yüke bakmak çok daha mantıklıdır.

            İri kıyım olan ağabey; 100/110=0,90

            İnce olan arkadaş; 90/80 = 1,13

            İri kıyım ağabey vücut ağırlığının %90 kadarını kaldırabiliyorken, ince yapılı arkadaş kendi vücut ağırlığının %113’ünü kaldırabiliyor. Sonuç olarak ince yapılı arkadaşın kendi bedenine göre kuvvet düzeyi daha gelişmiştir. İri kıyım arkadaşın antrenman planlaması konusunda yemesi gereken çok fırın ekmek vardır.

            Peki, kiloya göre kaldırılan ağırlıkların nasıl bir önemi var? Bence aynı kiloda aynı klasmanda olan sporcuların kendi kilolarına göre kaldırabildikleri ağırlıklar arttıkça, diğer sporcuya kuvvet açısından daha fazla üstünlük sağlayabilirler. Güç çalışmaları doğru planlanmış ise, güç bakımından da daha fazla üstünlük sağlayabilirler. Hız, çabukluk ve çeviklik gibi konulara elbette kuvvetin etkileri vardır ama bu tip yetilerin çalıştırılma şekilleri değişken sonuçları ortaya çıkarabilir.

            Bazen konulara derinlemesine bakmak ve üzerine kafa yormak elimizi daha güçlü hale getirir. Hayatta daha doğru kararlar vermemizi sağlayabilir. Efendim bir sonraki yazıda görüşmek üzere.

Not: Web sitemde reklamları kaldırdım, çok yakında “destek ol” butonu ile okuyucularımın desteklerini bekliyor olacağım. Çünkü sizlerin okuma deneyiminizi reklamlar ile bölmek istemiyorum. Fakat, bu sitenin de pek çok gideri olduğunu unutamıyorum.

Kategoriler: Son Yazılar

Umut Varol

Kişilere özel olarak online fitness danışmanlığı vermekteyim. Benden destek almak için online fitness danışmanlığı sayfasını inceleyebilirsiniz.

0 yorum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir